סטייה מנתיב הנסיעה באופן שאינו מתוכנן ושאינו מבוקר היא גורם למספר גדול מאוד של תאונות, הן בסביבה עירונית ובמהירות יחסית איטית והן בסביבה בין-עירונית ובמהירויות גבוהות. כולנו חווינו זאת פעמים רבות במהלך הנהיגה – חוסר ריכוז של שנייה, תשומת לב המופנית למציאת התחנה הנכונה ברדיו, מבט לעבר רכב יוקרה העוקף אותנו וההגה סוטה לו מעט לאחד הצדדים. אין ספק שמדובר על גורם סיכון משמעותי בכל סביבת נהיגה, כך שהתקנת מערכת להתרעה על סטייה מהנתיב (LDW) ברכב מפחיתה את הסיכון הזה ומגבירה את עירנות הנהג למתרחש בסביבת הנהיגה. התראת סטייה מנתיב ברכב מושגת באמצעים טכנולוגיים מתקדמים וגורמים רבים ממליצים על התקנת מערכות אלו.
לחץ כאן לקבלת מידע נוסף אודות מערכת בטיחות לשמירה על הנתיב
הבעייתיות של סטייה לא מתוכננת מהנתיב
מערכת להתרעה על סטייה מהנתיב מתריעה בזמן אמת בפני הנהג על הסיכון ועוד לפני שהוא בכלל מספיק לצאת מנתיב הנסיעה שלו. הבעייתיות הבסיסית של סטייה מהנתיב באופן לא מתוכנן או בצורה שאינה מיידעת את הנהגים האחרים על הפעולה שעומדת להתבצע (כששוכחים לאותת בעיקר) היא פשוטה – רכב שנוסע בנתיב המקביל לרכב, עם או נגד כיוון הנסיעה של הרכב הסוטה, יכול בקלות להתנגש ברכב כאשר הוא סוטה בפתאומיות וללא הכנה לנתיב הנסיעה של הרכב השני.
סטייה שכזו מנתיב הנסיעה היא בעייתית בכבישים מהירים ורב מסלוליים, כבישים חד מסלוליים, כבישים עירוניים, במקרים של הולכי רגל, עבור רוכבי אופנועים, קטנועים ואופניים ובמכלול מצבים אחרים. סטיה מנתיב הופכת קטלנית בצורה יוצאת דופן בכבישים בהם לא קיימת הפרדה בין כיווני הנסיכה וקיימת אפשרות של סטיה אל תוך הנתיב הנגדי.
היתרונות של מערכת מניעת סטייה לא מתוכננת מהנתיב
מניעת מעבר לנתיב הנגדי באמצעות מערכת טכנולוגית ייעודית מציעה יתרונות רבים לפיתרון הבעיות שפורטו לעיל. יתרונות נוספים כוללים למשל הגברת העירנות מעצם הימצאות מערכת מפקחת ברכב, התרעות קוליות וויזואליות המועברות לנהג בזמן אמת מגבירות את ביצוע "המלצת" המערכת ויישום נהיגה זהירה יותר. ניתן לראות בפיתרון טכנולוגי כזה מערכת למניעת הרדמות הנהג כי בכל סטייה פתאומית מנתיב הנסיעה המערכת תתריע בצליל שאי אפשר להתעלם ממנו.
מחקר שביצע המרכז לבטיחות בדרכים בטכניון שבחיפה מצא כי מערכת להתרעה על סטייה מהנתיב (LDW) מפחיתה ב-7.7% את ההרוגים מתאונות דרכים וב-5.4% את הפצועים. זהו שיפור משמעותי בבטיחות הנהיגה וכזה שעשוי להציל מספר לא מבוטל של אנשים בכל שנה אם מערכת התראת סטייה מנתיב ברכב תותקן ברוב הרכבים על כבישי ישראל.
סוגי מערכות קיימות
בתחום של מערכת להתרעה על סטייה מהנתיב הרוב המוחלט של המערכות המסחריות הינו מהסוג האקטיבי מתריע ולא מדובר על מערכות מתערבות כמו שניתן לראות למשל במערכות בקרת אחיזה ויציבות, מערכת לשמירת מרחק ברכב ושאר מערכות בשוק. הכוונה היא שהמערכות הקיימות מספקות התרעה על סטייה מנתיב הנסיעה אך לא משפיעות על הרכב עצמו באופן פעיל (בעיקר כי השפעה כזו עשויה להיות מסוכנת יותר מהסטייה עצמה).
במספר דגמים מובילים של יצרניות רכב מותקנת באופן ייעודי מערכת להתרעה על סטייה מהנתיב אך ברוב כל הרכב הנמכרים כיום לא מותקנות מערכות כאמור ויש צורך בהתקנת מערכת של חברה שאינה קשורה העם יצרני הרכב. דוגמת אלו של חברת מובילאיי או חברת איווקס הישראליות.
למי זה מיועד ומומלץ?
מערכת להתרעה על סטייה מהנתיב מומלצת לכל נהג באשר הוא, פרטי או כחלק מצי רכב מסחרי. התראת סטייה מנתיב ברכב חשובה ויעילה בעיר ומחוצה לה ובעיקר במהירויות גבוהות בהן הסיכון עולה. מומלץ במיוחד לסובלים מחוסר ריכוז בנהיגה.