לנהוג בישראל יכול להיות מסוכן כפי שאנו מתבשרים יום אחר יום בחדשות, הגורמים לכך רבים ושונים אך השורה התחתונה זהה – הכביש בהחלט עלול להיות מסוכן לנו וליקירינו. ניתן ורצוי ליישם ברכב פתרונות אחרים המפחיתים משמעותית את הסיכון לתאונת דרכים. כיום הטכנולוגיה מתקדמת מאוד וישנן מערכות למניעת תאונות דרכים המציגות יעילות גבוהה מאוד, כדאיות כלכלית וכמובן שיפור מהותי בבטיחות. רבות מאותן מערכות בטיחות לרכב הינן פרי פיתוח ישראלי או שהן כוללות רכיבים ישראלים, כך שמבחינתינו הישראלים, זהו יתרון נוסף שלהן.
לחץ כאן לקבלת מידע נוסף אודות מערכת בטיחות מותאמת לרכבך
התקנת מערכות למניעת תאונות דרכים ברכבים מומלצת באופן גורף על די גורמים מקצועיים וממשלתיים, זהו פיתרון משפר בטיחות המתאים גם לנהגים צעירים וחסרי ניסיון אך גם לנהגים ותיקים מאוד – ראיה לכך היא השיפור בתנאים שמציעות חברות הביטוח למי שמתקין מערכת למניעת תאונות ברכבו.
מערכות מתקדמות טכנולוגית
כאשר מדובר על מערכות למניעת תאונות דרכים הכוונה איננה רק לרכיבי בטיחות פסיביים או מערכות הקיימות באופן מובנה ברכבים חדשים, למרות שאלו חשובים מאוד ומגבירים את בטיחות הנסיעה. כריות אוויר, מערכות בלימה מתקדמות, מערכת בקרת אחיזה, חגורות בטיחות ועוד הן מערכות העוברות פיתוחים תמידיים המשפרים אותן. אך במקרים המתקדמים ביותר של מערכות בטיחות לרכב מדובר על מערכות ממוחשבות, המיישמות חיישנים מורכבים מאוד והן קדמת הטכנולוגיה בתחום.
מערכות למניעת תאונות דרכים מתקדמות אלו מספקות למשל התרעה על סטייה מנתיב או התרעה על אי שמירת מרחק לצמצום הסיכון להתנגשות, ועוד פיתוחים מרשימים התורמים לבטיחות הנסיעה.
מערכות מתערבות ומערכות מתריעות
שני מאפיינים מרכזיים ושונים זה מזה של מערכות בטיחות לרכב אלו הן החלוקה למערכות מתערבות לבין מערכות מתריעות. כאשר כיום מתקדמות חלק מהחברות לשילוב בין שני סוגי מערכות אלו. כמו כן, ברכיבי הבטיחות המובנים ברכבים החדשים יש גם חלוקה למערכות אקטיביות לעומת פאסיביות – מערכת בקרת אחיזה או יציבות לעומת כרית האוויר, חגורת הבטיחות ומשענות הראש.
מערכות למניעת תאונות דרכים מהסוג המתערב ממש משפיעות על הרכב למניעת התאונה והפחתת הסיכון – אלו כוללות למשל את מערכות בקרת האחיזה או היציבות, מערכת ייחודית לשינוי כסאות הנוסעים כהכנה למכה, מערכת בלימה עצמאית עם זיהוי סיכון מיידי ועוד. לעומת זאת, מערכות מתריעות כוללות שימוש בחיישנים ומצלמות ומתן התרעה לפני התנגשות למשל, סטייה מהנתיב, מכונית מתקרבת בשטח המת של המראה, שמירת מרחק ועוד.
שילוב בין כמה שיותר מערכות מתערבות ברכב לכמה מאפיינים מרכזיים של מערכות מתריעות יוצר סביבת נהיגה בטוחה יותר והתחום רק הולך ומתפתח. יש לציין כי מערכות מתערבות הן כיום רכיבים שרק היצרניות מתקינים ברכבים שלהם וללא אפשרות להתקנה עצמאית לאחר הרכישה.
סקירת המערכות המובילות בשוק הישראלי
- AWACS: חברה ישראלית המציעה כמה מערכות התרעה – אפשרות להתרעות על סטייה מנתיב, אי שמירת מרחק, והתרעה לפני התנגשות – זאת בעזרת רדאר או רדאר משולב מצלמה.
- מובילאיי: עוד חברה ישראלית הפעילה מאוד בתחום של מערכות למניעת תאונות דרכים – החברה מציעה כמה אפשרויות של מערכת למניעת תאונות עם התרעות על סטייה מנתיב, התנגשות, מרחק, הולכי רגל ורוכבי אופניים וכן אפשרויות כגון שליטה על האורות הגבוהים, דיווח SMS על נהיגה ברכב, צג דיגיטלי ועוד.