אין איש שיערער על כך שבעזרת שערים חשמליים, אפשר להגישם לא מעט מטרות. השערים החשמליים משמשים אותנו לא מעט בכניסה ליישובים, למפעלים, לבניינים, ולעוד מתחמים רבים אחרים. בעזרתם ניתן לווסת את תנועת כלי הרכב, לבדוק את מי שיוצא ונכנס, ולנהל שגרת חיים בטוחה. עם זאת, השערים החשמליים מהצד השני עלולים גם להיות בעיתיים. יש מידי שנה תאונות שמתרחשות עם שערים אשר נסגרים על גבי אנשים או רכבים, והדבר נגמר בפגיעות בגוף וגם בפגיעה ברכוש. השאלה היא, כיצד אפשר להגביר את הבטיחות בשימוש בשערים החשמליים? ישנם כמה אמצעים אשר כדאי לאמץ אותם במהירות – בין אם אתם בימים אלו רק מתכננים את השער החשמלי, ובין אם השער קיים, ואתם שוקלים כיום את צעדיכם כיצד לשדרג אותו מבחינה בטיחותית.
אז מהם הצעדים שבהם אפשר לנקוט?
- האטת הרכבים – תאונות אפשריות שמעורב בהן השער החשמלי הן לעיתים באשמת הנהגים. הנהגים עצמם דוהרים קדימה עם הרכב, ומנסים להיכנס כשהם לא שמים לב שהשער בכלל לא פתוח עד הסוף. הפתרון לכך, הוא להתקין אמצעים שיעודדו את הנהגים להאט. לעתים זה יכול להיות תמרור אזהרה בלבד שיבהיר להם שעליהם להאט לפני הכניסה דרך השער. במקרים אחרים, אפשר פשוט להכריח את הנהגים לעשות כן – למשל עם התקנה של רמזור בסמוך לשער, או פשוט להתקין פסי האטה לרכב כמה מטרים לפני השער החשמלי ולהוסיף תמרורי אזהרה מתאימים.
- לחיצה ממושכת – רצוי מאד שמנגנון השליטה על הסגירה והפתיחה של שערים חשמליים יהיה באמצעות לחיצה ממושכת. למה הכוונה? שאם מדובר על שער שאדם פותח אותו בעצמו, שזה לא יהיה עם כפתור שמספיקה עליו לחיצה אחת, כדי שהשער כולו יפתח. מדוע? כי אז יש סכנה שהמנגנון כולו יצא משליטה, ואתם תהיו בבעיה. במקום זה, עדיף שיהיה מדובר על לחיצה מממושכת. כלומר- כל עוד האדם לוחץ על הכפתור – השער נפתח. ברגע שהלחיצה מפסיקה, השער גם מפסיק להיפתח או להיסגר בהתאם. כך האדם מקבל שליטה ויש לו יותר שיקול דעת להפעיל, וזה אמצעי מצוין להפחתת התאונות ששערים חשמליים מעורבים בהן.
- מעבר נפרד להולכי רגל – זה עוד אמצעי חשוב מאד שכדאי להקפיד עליו. במקומות רבים שבהם מתקינים שערים חשמליים גדולים ומחסומים מסוגים שונים, לא חושבים על כך שהשערים הללו מיועדים בעיקר לתנועת כלי רכב וויסותם. עבור הולכי רגל, כדאי להסתפק בפתח נפרד (אופשר להציב שם שומר, או אינטרקום שישלוט על הכניסה). מדוע זה חשוב? כי אם האדם יצטרך לעבור דרך השער החשמלי, יש כמובן יותר סיכון לכך שהוא יהיה מעורב בתאונה הקשורה לשער. כשמדובר על כניסה עם רכב, הרי שגם במקרה שהשער מתחיל להיסגר – האדם עצמו מוגן ברכב. אבל אם האדם חשוף כהולך רגל, הסיכוי לפגיעה בגוף גבוהה יותר. על כן – מקפידים על מעבר נפרד להולכי רגל.
- חיישנים מיוחדים – דרך אפשרית נוספת להגברת הבטיחות בדרכים במקומות בהם מותקנים שערים היא להתקין חיישנים עבור שערים חשמליים. החיישנים עצמם, מזהים מתי יש תנועה של רכב במקום. כל עוד הם מזהים שיש תנועת רכב – הם ישמרו על השערים פתוחים, ובכך ימנעו את הסגירה שלהם על גבי הרכב. החיישנים יכולים להיות מחוברים ישירות לשער, או שהם יהיו מותקנים על גבי הכביש.
יש תמיד מגון רחב של אפשרויות
בעצם, יש לא מעט אפשרויות לשמירה על הבטיחות בדרכים בשימוש בשערים החשמליים. אלו שערים שבאופן כללי השימוש בהם לא אמור להיות בכלל מסוכן. יש להקפיד על כמה כללי זהירות ועל כמה עזרים אותם פירטנו לפניכם – ואז אפשר להשתמש בהם באופן חופשי.