מאמצים ניכרים נעשים כיום ע"י הרשויות השונות להגביר את הבטיחות בדרכים ובפרט מתמקד המאמץ באיזורים עירוניים בהם עיקר הפגיעה מתרכז בעוברי הדרך ה"חלשים" יותר: הולכי רגל, רוכבי אופניים וילדים אשר כל פגיעה בהם הופכת קשה ומשמעותית. אחד האמצעים הפופולאריים ביותר לשיפור הבטיחות הם פסי האטה.
פסי האטה הם בליטות בכביש המשנות את גאומטריית הדרך (המיסעה) ומטלטלות את הרכב ונוסעיו בעת המעבר עליהן. ככל שמהירות הנסיעה גבוהה יותר כך מורגש הטילטול ביתר שאת ועל כן מאט הנהג באופן עצמאי ומראש באיזור בו ידוע לו כי מותקנים פסי האטה.
הפסים עשויים אספלט, גומי, אבנים משתלבות או בטון, גובהם המותר ע"פ הנחיות משרד התחבורה אינו עולה על 10 ס"מ ורוחבם חייב להיות לפחות 4 מטרים. יש לציין כי הנחיות אלו אינן מונעות מגורמים שונים להקים פסי האטה שאינם עומדים בתקן. פרופיל הפסים יכול להיות חצי גליל או טרפז. בארה"ב מקובלים פסי האטה ששפת הגישה שלהם בצורת טרפז וראש ההתקן מאורך עד כדי 9.5 מטרים. צורה זו מאפשרת מעבר במהירות סבירה גם לרכבים כבדים כמשאיות ואוטובוסים.
יתרונותיהם של פסי האטה
פסי האטה הם אמצעי יעיל להפחתת מהירות הנסיעה של כלי רכב בקטע דרך נתון בו הם מותקנים. ההשפעה של הפסים מתבטאת בהצרת עקומת התפלגות המהירויות והסטת כל העקומה למהירויות נמוכות יותר.
פסי האטה מאפשרים הפחתת מהירות נקודתית (ע"י התקנה של התקן אחד) או הפחתת המהירות בקטע דרך וזאת ע"י התקנה של מספר התקנים במרווחים נכונים.
פסי האטה אינם מהוים בעיה בטיחותית כאשר הם מותקנים במיקום ובאופן נכון. התקנה של פסי האטה ברחוב מסויים תגרום במקרים רבים להסטת נפח תנועה מאותו רחוב לרחובות מקבילים.
היות שגם מהירות הנסיעה הממוצעת של כלי רכב בקטע כביש בו הותקנו הפסים קטנה והן בשל הסטת נפח התנועה לדרכים מקבילות – כמות הרעש באיזור קטנה באופן משמעותי.
ההתקן אינו מצריך תחזוקה ומונע את הצורך באכיפה אנושית או אלקטרונית באיזור בו מותקנים הפסים.
חסרונות הנובעים מהתקנה ושימוש בפסי האטה:
פסי האטה בהפחיתם את מהירות התנועה בקטע הדרך, יוצרים הפחתה משמעותית בכמויות הרעש. יחד עם זאת, כלי רכב כבדים, בעלי מתלים קשיחים ובפרט רכבי משא לא עמוסים (ללא מטען) יגרמו ליצירת רעש רב בעת מפגש עם פס האטה. במידה ובקטע הדרך הנתון קיימת תנועה ערה של כלי רכב כבדים יש לקחת בחשבון עליה משמעותית בכמות הרעש.
הגברה של כמות הרעש ופליטת מזהמים הנובעים מהאטות והאצות חוזרות ונשנות לפני ואחרי הפס.
התקנה של פסי האטה עלולה לגרום לירידה בנפח התנועה בקטע הדרך בו התבצעה ההתקנה והפניית תנועה רבה לדרכים מקבילות. תוצאה זו עלולה להמצא כבעייתית ברחובות אליהם תופנה התנועה הן בשל כמות רעש מוגברת והן בשל הגברת הסיכון לתאונת דרכים עם נפגעים.
באיזורים בהם הקרקע רכה עלולות להווצר רעידות מורגשות בבתי מגורים הממוקמים בקרבת פסי האטה בעת מפגש של כלי רכב כבד עם פס ההאטה.
לפסי האטה השפעה מוחשית ומאוד לא נעימה על הנוסעים באוטובוס. במידה וקטע הדרך משמש גם מסלול לאוטובוסים , ירצוי להמנע מהתקנת הפסים.
פסי האטה גורמים להאטת התנועה, באופן תמידי, גם כשאין צורך בכך, למשל בשעות הלילה.
התקנת שילוט מתריע וחידוש השילוט וסימוני הכביש הנה חובה.
התקנתם של פסי האטה יוצרת השפעות על הניקוז ועלולה לגרום להקוות שלוליות מים מסוכנות על הכביש. יש לקחת זאת בחשבון בעת קבלת ההחלטה האם לעשות שימוש בפסי האטה.