למרבה הצער, מדי שנה נפגעים בכבישי ישראל מאות אנשים, ביניהם נהגים, נוסעים והולכי רגל, וזאת בנוסף על אלפי נכים המשתייכים לרשימה הכואבת של נפגעי תאונות הדרכים. יש לציין כי באופן יחסי למדינות מערביות אחרות, אחוז הנפגעים בתאונות דרכים מכלל הנהגים הנו גבוה מאוד, ומכאן ניתן להבין שעוד יש מקום גדול לשיפור. את האשמה נוהגים בדרך כלל לייחס לתרבות הנהיגה הגרועה של הנהג המקומי, אך יש לזכור שגורם משמעותי נוסף הינו תנאי הכבישים ובטיחותם.
תנאי בטיחות הכבישים בארץ
בשנים האחרונות בוצעו מחקרים רבים מטעם גורמים במדינה האמונים על הבטיחות בדרכים, במטרה לבדוק את יעילות אמצעי הבטיחות ותשתיות הכבישים. מטרת בדיקות אלו היתה לאתר ולסמן את הגורמים שתרומתם להפחתת כמות התאונות וחומרתן היא הגדולה ביותר ביחס להשקעה. במסגרת המחקרים הוצבו אמצעי בטיחות מוגברים במספר כבישים, ונבדקו והשוו כמות תאונות הדרכים לפני ואחרי הצבתם תוך התחשבות בגורמים משתנים כגון נפחי התנועה, עונות השנה, אורך שעות האור וכו'. אמצעי הבטיחות שנבדקו כללו בין היתר הוספת שלטים, תמרורים ורמזורים, מעקות הפרדה, התקני קצה ויישור שוליים.
ריכוז הממצאים הוביל למסקנה חד משמעית כי שילוב יעיל ונכון של אמצעי בטיחות מקטין את מספר תאונות הדרכים באופן ניכר, וסביר להניח שהתוצאות לא התקבלו בהפתעה מוחלטת.
ההיגיון הפשוט מורה שאם באמצעות שילוט רכבים ניתן להעלות את המודעות למוצרים המפורסמים, באותו האופן גם תמרורים ושילוט בשולי הדרך מעלים את המודעות לתנאי הכביש ומגבירים את ערנות הנהג. יש לציין כי בעקבות קבלת הממצאים אכן ניכרת מגמת שיפור תשתיות ואמצעי בטיחות בכבישים עירוניים ובין עירוניים בישראל.
אם כבר הזכרנו כאן נושא של שילוט רכבים, הרי שעוד עולה מהסטטיסטיקה כי כלי רכב משולטים והצבועים בצבעים בולטים היו מעורבים פחות בתאונות הנגרמות ע"י נהגים אחרים כגון אי שמירת מרחק, סטיה מנתיב הנסיעה אל תוך נתיב הנסיעה המקביל וכו'. ההסבר המתבקש הוא כי כלי רכב משולטים אלו מושכים יותר תשומת לב מאשר כלי רכב "רגילים" ועל כן תאונות רבות שמקורן באי שימת לב מספקת של נהגים אחרים בכביש נחסכות מנהגי מכוניות אלו.
אמצעי בטיחות בדרכים ויעילותם
קיימים סוגים רבים של אמצעי בטיחות בדרכים ולכל אחד מהם ייעוד ויתרונות אופייניים:
- מראות פנורמיות – מראות פנורמיות הינן אביזר בטיחות חשוב ביותר המעניק לנוהג בכלי הרכב יכולת ראייה אל שטחים מתים, ובלעדיהן מהווה הנסיעה אל שטחים אלו מבלי עצירה ובדיקה מייגעת הימור מסוכן. המראות משמשות את הנהג בעיקר בצמתים, בכניסה ליישובים ומפעלים, ביציאה מחניות ובחניונים. המראה עצמה עשויה מפלסטיק העמיד בפני פגעי מזג האוויר, וכדאי לדעת שעל מנת להגדיל את יעילות התקנתה יש להתייעץ עם מהנדס תנועה.
- פסי האטה – פסי האטה הינם אמצעי בטיחות יעיל ומוכח אשר מטרתו להפחית ממהירות הנסיעה של נהגים בדרכים עירוניות. כמו כן, הפסים משמשים בכל מקום בו יש לאלץ את נהגים להאט, כגון באזורים הומי אדם, בסמוך למעברי חצייה, במפעלים ובחניונים. עבור הנהגים מדובר במטרד, אך יעילותו איננה מוטלת בספק והוכחה באין ספור מחקרים בארץ ובחו"ל. העיקרון לפיו עובדים פסי ההאטה הוא של אכיפה עצמית – קרי – הנהג מיודע לגבי נוכחות פסי ההאטה באמצעות שלטים בולטים ועל כן מפחית את מהירות הנסיעה ע"מ להמנע ממפגש מהיר מידי בפס ההאטה העשוי לגרום למכה לא נעימה ואף, במקרים קיצוניים, לפגיעה מכאנית ברכב. פסי ההאטה קיימים במספר דגמים ולרובם מצורפות עיני חתול להבלטה ונראות טובה יותר.
- מחסום דוקרנים – מוצר זה מונע את כניסתם של כלי רכב כנגד כיוון התנועה בכבישים עירוניים, בתוך יישובים, במקומות ציבוריים, בחניונים ובמפעלים.מחסום הדוקרנים הינו יעיל ביותר בתור גורם מרתיע, מכיוון שכל נסיעה דרכו כנגד הכיוון המותר תסתיים בתקר. עם זאת, חשוב לדעת שהחוק מחייב הצבת שלט המזהיר את הנהג אודות מחסום הדוקרנים, ובנוסף מומלץ להיעזר במהנדס תנועה על מנת לקבוע את מיקומו המדויק.
הערה – אין להסתמך על האמור לעיל ויש להוועץ בגורם מקצועי לפני שימוש באביזרי בטיחות בדרכים.